Ομάδα μαθητών Συγγραφή σεναρίου από τη Γ Γυμνασίου 2012-2013: Σαρρή Αντωνία, Σεληνιωτάκη Ελένη, Σπανουδάκη Ναταλία, Τζαφερλάρι Άντζελα, Φιωτάκη Αυγούστα, Χανιωτάκη Γιάννα, Χριστοδουλάκη Μαρία Ρόλοι σεναρίου από τη Γ Γυμνασίου 2013-2014: Μανούσος Μιχελακάκης, Βαγγέλης Βουράκης, Κωσταντίνος Πραματευτάκης, Χαράλαμπος Τσεπετάκης, Στέλλα Παρασκάκη, Ηρώ Ντιγριντάκη, Αντωνία Μακριδάκη, Νίκη Δερμιτζάκη, Κωνσταντίνα Κολομπάκη
Περιγραφή "Το κολλητήρι μαθαίνει εξισώσεις" είναι ένα σενάριο για τη διδασκαλία των εξισώσεων πρώτου βαθμού στα Μαθηματικά. Το παρόν βίντεο είναι ένα μέρος του σεναρίου σε ψηφιακό καραγκιόζη. Χρησιμοποιήθηκαν τα προγράμματα : eshadow audacity PowerDirector Ζωγραφική
Στον μαγικό κόσμο του CERN, εκεί που πραγματοποιείται το μεγαλύτερο πείραμα του κόσμου και που οδήγησε στην ανακάλυψη του σωματιδίου του Χιγκς (γνωστό ως και “σωματίδιο του Θεού”), ταξίδεψε χθες, μέσω τηλεδιάσκεψης, το Γυμνάσιο Πλατανιά. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με Ελληνες που εργάζονται στο φημισμένο ερευνητικό κέντρο, αλλά και να έχουν εικόνα από τους χώρους που συντελούνται τα πειράματα. Είχε προηγηθεί η σύνδεση με το Λύκειο Χαλκίδας, που η καθηγήτρια του Πανεπιστήμιου Αθηνών κα Χ. Κουρκουμέλη εξήγησε στα παιδιά τις θεωρητικές παραμέτρους της έρευνας που διεξάγεται στο CERN. Οι μαθητές άκουσαν με ενδιαφέρον για το μεγαλύτερο πείραμα του κόσμου μέρος του οποίου αποτελεί ο εντυπωσιακός, υπόγειος, γιγαντιαίος επιταχυντής μήκους 27 χλμ που εκτείνεται στο υπέδαφος της Γαλλίας και της Ελβετίας. Ενα πείραμα που, όπως εξήγησε ο κ. Αγγελος Αλεξόπουλος από το τμήμα εκπαίδευσης του CERN, αποσκοπεί στο να μάθει ο σύγχρονος άνθρωπος ποιες ήταν οι συνθήκες που επικρατούσαν μετά τα πρώτα κλάσματα του δευτερολέπτου της γέννησης του σύμπαντος, δηλαδή, αμέσως μετά τη “μεγάλη έκρηξη”. Η σημασία του πειράματος, αλλά και της επιστημονικής δουλειάς που εκτελείται στο ερευνητικό κέντρο στην Ελβετία αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι στο CERN εργάζονται αυτή τη στιγμή περίπου 9.100 ερευνητές από 21 διαφορετικές χώρες και 800 Πανεπιστήμια απ’ όλο τον κόσμο. Κι αν στην ερώτηση ενός μαθητή τι πρόκειται ν’ αλλάξει στην καθημερινότητα των ανθρώπων η συγκεκριμένη έρευνα, η απάντηση του κ. Αλεξόπουλου ήταν «ακόμα τίποτα» προκαλώντας αμηχανία στο ακροατήριο. Αμέσως μετά τα παιδιά από τον Πλατανιά πληροφορήθηκαν με έκπληξη ότι τόσο ο παγκόσμιος ιστός, όσο και οι οθόνες αφής, αλλά και οι νέες διαγνωστικές και θεραπευτικές μέθοδοι καταπολέμησης του καρκίνου, εφευρέθηκαν μέσα από την έρευνα που γίνεται στο CERN όλα αυτά τα χρόνια. Από τη συζήτηση δεν έλειψαν επίσης οι ερωτήσεις σχετικά με τη σχέση επιστήμης και θρησκείας, την καθημερινότητα των ερευνητών, την παράμετρο των μέτρων ασφαλείας και τις τεχνικές λεπτομέρειες του πειράματος. «Ο εκπαιδευτικός σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας ήταν να μεταφέρουμε τη μαγεία της επιστήμης στα παιδιά, τη μαγεία της επιστήμης που ερευνά θέματα, τα οποία παλαιότερα δεν τολμούσαμε καν να αγγίξουμε, όπως είναι η δημιουργία του κόσμου», σημείωσε μιλώντας στα “Χ.Ν.” ο διευθυντής του Γυμνασίου Πλατανιά κ. Βασίλης Παπαστάμος. Παράλληλα, τόνισε ότι θα υπάρξει συνέχεια στη γνωριμία των μαθητών του σχολείου με το CERN, καθώς στις 12 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί μία νέα ξενάγηση αυτή τη φορά μέσα απ’ τους υπόγειους χώρους του πειράματος. «Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά μπορούν μέσα απ’ αυτές τις δράσεις να διαπιστώσουν ότι επιστήμη δεν είναι μόνο εξισώσεις και βιβλία, αλλά και πειραματικές εφαρμογές και έρευνα και να δουν παράλληλα πως μέσα από έναν στόχο η επιστήμη οδηγείται και σε πολλά άλλα ευρήματα», τόνισε ο κ. Παπαστάμος. Από την πλευρά τους, οι μαθητές που μίλησαν στα “Χ.Ν.” δεν έκρυψαν τον ενθουσιασμό τους για τη δουλειά που γίνεται στο CERN, αλλά και την εμπειρία της επικοινωνίας με τους Ελληνες επιστήμονες που εργάζονται στο κορυφαίο ερευνητικό κέντρο.
Δημήτρης Η κβαντομηχανική και η φυσική είναι αυτό που μου αρέσει και θέλω -τουλάχιστον όπως τα βλέπω τώρα- να ασχοληθώ στο μέλλον. Οπότε αυτό που έγινε σήμερα μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον και έμαθα πολλά πράγματα, πέρα από τη φυσική, για το πώς είναι δομημένο το πείραμα που γίνεται, αλλά και τις λεπτομέρειες που έχουν μελετήσει για να προχωρήσουν. Πιστεύω, ότι θα γίνουν πολύ μεγάλες ανακαλύψεις μέσω αυτού του πειράματος και θα ήθελα μελλοντικά να δουλέψω εκεί.
Κωνσταντίνα Αυτά που με εντυπωσίασαν περισσότερο ήταν αυτά που μας έδειξε ο κ. Αγγελος και γενικότερα ότι δουλεύουν πάνω σ’ ένα πολύ σημαντικό πείραμα για το μέλλον. Πάντως, απ’ αυτά που ακούσαμε ήξερα κάποια πράγματα από πριν καθώς μας είχε μιλήσει ο καθηγητής μας.
Μανούσος Ηταν μία πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία και μάθαμε πράγματα που δεν τα ξέραμε. Βέβαια, τις προηγούμενες ημέρες είχαμε κάνει μία εισαγωγή με τον καθηγητή της φυσικής μας και είχαμε προετοιμαστεί κάπως. Από την παρουσίαση δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάτι, γιατί όλη ήταν εντυπωσιακή.
Αγγελος Ηταν μια ωραία εμπειρία. Μιλήσαμε με ανθρώπους που μας εκπροσωπούν σε μία μακρινή χώρα. Ηταν ουσιαστικά ένα μικρό ταξίδι στην Ελβετία. Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο είναι τα πειράματα, τα οποία γίνονται και ότι όλα αυτά υλοποιούνται κάτω από το έδαφος. Η αλήθεια είναι ότι δεν φανταζόμουν τη ζωή ενός επιστήμονα έτσι. Πίστευα ότι θα είναι μόνος σ’ ένα εργαστήριο, δουλεύοντας με διάφορα υλικά, κι ότι δεν θα επικοινωνούσε με άλλους. Τελικά όμως η πραγματικότητα είναι πιο συναρπαστική.
Εκπαιδευτικό παιχνίδι για τη διδασκαλία των δυνάμεων στα Μαθηματικά
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα αφορά στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, από τους μαθητές, με τη μη συμβατική μορφή του ηλεκτρονικού παιχνιδιού με στόχο τη διδασκαλία ύλης από το Αναλυτικό Πρόγραμμα της ενότητας των δυνάμεων στα μαθηματικά γυμνασίου. Μέσα από τη δραστηριότητα προσπαθήσαμε σε πρώτη φάση να αναδείξουμε τη δημιουργικότητα των μαθητών, να ενισχύσουμε το κλίμα συνεργασίας, αλλά και να μεταβάλουμε την αρνητική στάση απέναντι στα μαθηματικά, μαθητών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Μέσα από την ανάπτυξη υποθετικού σεναρίου, την αφηγηματική προσέγγιση την παράπλευρη επεξεργασία ασκήσεων (με διαδραστικό τρόπο) για τον αναστοχασμό και την αξιολόγηση της γνώσης που αποκτήθηκε θα προσπαθήσουμε, σε δεύτερη φάση, την διδακτική αξιοποίηση του ηλεκτρονικού παιχνιδιού.
Το σενάριο, τα σκίτσα, η ηλεκτρονική επεξεργασία του περιεχομένου καθώς και η συρραφή των παραπάνω με τη χρήση λογισμικού παρουσίασης (Microsoft PowerPoint)έγινε από τους μαθητές, υπό την εποπτεία της εκπαιδευτικού των Μαθηματικών Γαλάνη Μαρίας και του εκπαιδευτικού Πληροφορικής Παπαστάμου Βασίλη. Ο τελευταίος υλοποίησε τις διαδραστικές κάρτες με τις ερωτήσεις του παιχνιδιού, μιας και οι μαθητές δεν ήταν σε θέση για κάτι τέτοιο.
Το τελικό προϊόν της δράσης είναι η ιστορία δύο ηρώων που αναζητούν το φίλο τους που χάθηκε. Περιλαμβάνει 20 διαδραστικές κάρτες ερωτήσεων σχετικά με τις δυνάμεις των αριθμών που ο μαθητής καλείται να απαντήσει για να συνεχίσει την αναζήτηση.
ΠΡΟΣΟΧΗ !: Για να παίξετε το παιχνίδι θα πρέπει να ενεργοποιήσετε τις μακροεντολές (Εργαλεία ->Μακροεντολή -> Ασφάλεια -> «Μεσαίο επίπεδο»).
Αρθρο Άρθρο που επεξηγεί τη δράση (Άρθρο που δημοσιεύεται στα πρακτικά του 26ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή "Τα μαθηματικά ως παγκόσμια γλώσσα κατανόησης και επίλυσης προβλημάτων - διδακτικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις", Ελληνική Μαθηματική Εταιρία - Θεσσαλονίκη 2009)
Στο Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων και για το μάθημα των Μαθηματικών Γυμνασίου γίνεται προσπάθεια να εφαρμοσθούν διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις για καλύτερη εμπέδωση, από πλευράς των μαθητών, των Μαθηματικών εννοιών και κανόνων. Έτσι εφαρμόζεται διδακτική προσέγγιση μέσω επιτραπέζιου παιχνιδιού που επινοήθηκε από τους καθηγητές Μαθηματικών του σχολείου, ανεβαίνει θεατρική παράσταση από τους μαθητές πάνω σε κείμενο που είχε γραφτεί από την Καθηγήτρια Μαθηματικών Γαλάνη Μαρία, και τέλος με χρήση των νέων τεχνολογιών του διαδικτύου για πρόσθετη διδακτική στήριξη μέσω του Παγκόσμιου Πληροφοριακού Ιστού για όσους μαθητές έχουν πρόσβαση σε αυτό.
Περιγραφή των διδακτικών προσεγγίσεων ( Άρθρο στα πρακτικά του 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική των Μαθηματικών και της πληροφορικής» με θέμα «Διδακτικές προσεγγίσεις στα Μαθηματικά. Θέατρο, Παιχνίδι, Διαδίκτυο» - 2003 Οκτώβριος, Βόλος )
Οι περιπτώσεις αδιάφορων με την μαθησιακή διαδικασία μαθητών και μαθητριών, που διαθέτουν όμως δεξιότητες τις οποίες δεν αναδεικνύει το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου, είναι πολλές στη δευτεροβάθμια εκπ/ση. Μια τέτοια περίπτωση μαθητή μας οδήγησε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας δραστηριότητας η οποία είχε ως στόχο αρχικά να εμπλέξει τον «αδιάφορο» μαθητή, και στη συνέχεια να δημιουργήσει εκπαιδευτικό υλικό το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως εποπτικό μέσο στη διδασκαλία του μαθήματος.
Το θέμα που επιλεχθηκε σε συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριες, ενός τμήματος της Γ’ τάξης του Γυμνασίου Πλατανιά, ήταν η δημιουργία ενός κόμικ σε μια ενότητα των μαθηματικών που το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών και μαθητριών της τάξης παρουσίαζε προβλήμα κατανόησης.
Περιγραφή της δράσης (Άρθρο στα πρακτικά του 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τις Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση - 2009 Σύρος)
Με σκοπό να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε τα θέματα ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ του Δήμου Πλατανιά, δημιουργήσαμε μια εφαρμογή για συσκευές android που καθοδηγεί τους μαθητές σε ένα παιχνίδι "κυνήγι Θησαυρού"